Zona Sinistra - Adam Bodor

Zona Sinistra (nu sinistră) este o carte a carei atmosfera usor nu o poti uita. Intamplarile ciudate (nu fantastice!!) se petrec intr-un teritoriu pe care il simti, din primele pagini limitat, inchis, mai ales pentru ca e situat aproape de granita. Desi locurile, dupa denumirile lor, par reale, tot spatiul este inventat, dupa cum a si recunoscut autorul in interviul de aici (în engleză), lămurind nişte controverse critice. Unii comentatori străini (la noi nu am gasit inca romanul băgat în seamă) au interpretat cartea drept o alegorie a spatiului concetrationar sau a tarilor supravegheate, de tip comunist. Bodor este nascut in Romania si a pleca legal 1986 in Ungaria, unde locuieste si acum.

Unde se petrece actiunea prea putin a contat pentru mine. Uluitor e felul simplu in care constuieste misterul, ca un abur, care nu ştii dacă te va arde, împins de presiune, sau e doar asa, o chestie frumuşică, de "atmosferă". Chiar dacă am inteles repejor că se foloseste de natură pentru tensiona sau relaxa firul povestirii, tot nu am desluşit care naiba e mecanismul prin care o face. Cuvintele te pregatesc, simţi că urmează ceva tare când colo...:

"Peste vale s-a lăsat o linişte jilavă, cătrănită, în adâncurile ei, dintre stivele de scânduri, icnea din când în când câte o bufniţă, câinii lătrau prn curţi şi, într-un târziu, s-a auzit cum cele trei vagoane o iau spre gară încet la vale, înapoi către Sinistra. Uneori se mai auzeau din întuneric şi smiorcăielile lui Hamza Petrika. Îşi ştergea nasul, scâncea ca un căţel sensibil, jignit. Albinoşii au nervii slabi, îţi pierd repede cumpătul, mi-am spus în sinea mea:

- Nu te deranjează mirosul meu? – m-a intrebat doctorul Oleinek, poate numai ca sa tupa tacerea ce se lasase probabil din cauza mirosului sau. – Fii sincer, stiu ca put.

- Da’ de unde

- Am avut multe neplaceri din cauza asta.

- Ai un miros foarte natural.

- Nu mă amăgi, toate femeile mi-au dat papucii. Mi-au spus-o in faţă că din cauza mirosului. Dar nu mi-am facut probleme din asta."

Femeile se imprumuta de la un barbat la altul fara multe comentarii sau ifose. Femeile, cu rost pur sexual, trec de la unul la altul din ordinul unei alte femei, politista-sef (care pare cam încuiată, dar stie, a dracului, exact ce spune unul si altul, fara sa-i fi putut auzi). Mesajele catre subordonati se transmit prin intermediul unor biletele agatate in copaci. Fiecare isi alege ce nume vrea sa aiba in acele locuri unde astepti zile in sir sa fii acceptat de catre capiii politiei de frontiera, care actioneaza ca niste adevăraţi baroni locali de-acum. Se bea spirt filtrat (“spirt denaturat”) prin paine si daca nu se gaseste paine, se filtrează prin mânecă (prin materialul din care e făcută). Politistii, rai în general, isi respecta cuvantul, când şi-l dau. Un tata isi cauta fiul adoptiv intrand in acest spatiu incontrolabil si imprevizibil.

Si peste toate cade uşor, când nu se prăvăleşte, aşa o atmosferă calm-neliniştitoare, că altfel nu îmi vine cum să îi zic. :)) N-o să vă pară rău, daca veţi ajunge la cărţulia (adică mică în dimensiune) atât de densă şi atât de robust scrisă a prozatorului ungur, de origine română (născut la Cluj, 1936), nominalizat Nobel pentru literatură. De cand a plecat, Bodor a venit o singură dată in România, pentru lansarea (abia acum!!!) a câtorva cărţi de-ale lui în limba română, la Festivalul de Literatură Bucureşti (FLB). La plecare, în 1986, şi-a jurat să nu mai calce în România, dacă am înţeles eu bine din ce a spus la FLB.


Romanul a fost scris in 1992, a trecut prin 16 traduceri si mai asteapta inca trei.


Zona Sinistra - Adam Bodor, Editura Humanitas, 202 pagini, format mic.

3 Responses to "Zona Sinistra - Adam Bodor"

Anton says
19 noiembrie 2010, 16:29

Mmm! Faină şi incitantă la lectură opinia de cititor prezentată cu atâta căldură! Sau să-i zic franc recenzie, iar încântării pline de simpatie cu care este scrisă să-i spun mai scrobit empatie culturală?
Oricum am numi-o, mie mi-a plăcut, iar pe domnul Adam Bodor, graţie acestei postări, l-am reţinut. Mulţumesc!

Liviu Drugă says
20 noiembrie 2010, 15:26

Anton, imi plac lucrurile deosebite. Sunt gata sa accept ratarea stilistica daca ideea mi-a placut. Asa cum trec peste idee daca o creatie m-a lasat in cur de uimire prin stilistica ei.

Zona Sinistra are idee si are stil. Nu e o capodopera, dar, asamblate, cele doua sustin, cum ziceam, o carte memorabila.

Returnez pretul cartii cui imi spune ca nu i-a placut. :))

Poate imi spui ce parere ti-a facut, daca o sa ajungi la carte.

Anton says
20 noiembrie 2010, 15:52

O să-ţi spun, cu siguranţă. Numai să o găsesc şi să apuc s-o citesc. Deci, până un-alta, multe boabe zăbavă...