"Mi se pare ca se evadeaza suparator de mult din literatura propriu-zisa"

Ultima mea informatie despre Mircea Horia Simionescu (n. 1928, Targoviste) era ca traieste la capat de cale ferata damboviteaza, la Pietrosita, localitate aproape de zona mea natala. In revista Gaudeamus, a targului de carte omonim, M.H.S. apare cu un foarte scurt interviu, luat de Cosmin Ciotlos. Pentru cei care nu au ajuns la targ sau nu au vazut revista, redau mai jos cele cateva randuri-raspuns ale marelui scriitor (ale carui carti apareau insa “la reduceri”, la standul Humanitas):

Ce asteptati de la editia Gaudeamus de anul acesta?

Traiesc destul de inafara miscarilor stradale ale vietii artistice, asa incat nu prea mai stiu care e peisajul literar de azi. Incerc, totusi, sa-l urmaresc. Mi se pare ca se evadeaza suparator de mult din literatura propriu-zisa. Poezia, de exemplu, cade in reportaj, in naratiune, in sentimentul strict al autorului singur. Ce astept, deci, de la targul de carte? Astept sa gasesc vibratia curata a interiorului nostru, zvacnirea nefalsificata, purificarea de niste articulatii recente in ultimii ani. Caut Cartea.

Volumul de poezie pe care tocmai l-ati publicat, Versuri de folosinta limitata (la editura Bibliotheca), e o carte eveniment pentru cititorii dumneavoastra. Daca ar fi sa il caracterizati rapid si fantast, ca pe una din cartile Bibliografiei generale, ce-ati spune despre el?

Propunere, incercare. Nu astept ecouri. Eu un volum al libertatii depline. L-am inregistrat pe reportofon, deci contine doar niste formule pe care le gareaza subconstientul, niste formatiuni de calciu incremenite. L-as defini ca pe o iluzie care a capatat pasi si mers.

8 Responses to ""Mi se pare ca se evadeaza suparator de mult din literatura propriu-zisa""

Anonim

"o iluzie care a capatat pasi si mers"- minunat!
Oare cat de departe de realitatea nimicitoare traieste?

Liviu Drugă says
24 noiembrie 2010, 11:03

La Pietrosita, ca sa dau o explicatie mai terestra un pic, :) calea ferata se infunda in munte, la vreo 130 de km de Bucuresti.

Jovi says
24 noiembrie 2010, 11:28

Frumoasa zona la Pietrosita. Aproape de Pucioasa, aproape de Sinaia, cu Ialomita prin preajma.
Admir oamenii care se pot detasa de tumultul cotidian (si probabil au si resursele financiare pentru asa ceva) si se refugiaza undeva departe de lumea dezlantuita, in munti. Poate vom reusi si noi peste zeci de ani...

Liviu Drugă says
24 noiembrie 2010, 12:37

Jovi, stiu ca MH Simionescu are o casa acolo de multa vreme. Acum 20 de ani era deja acolo. Casa, din descrirea unui amic, este una mica. MHS s-a izolat acolo pentru a scrie.

Anton says
25 noiembrie 2010, 08:37

Un amănunt, zic eu, interesant. La începutul noului mileniu s-a făcut o anchetă printre scriitorii români contmeporani "care contează". Ancheta avea ca subiect aflarea celui mai important prozator român al veacului tocmai încheiat şi, desigur, al celui mai important roman apărut în secolul XX. Surprinzător sau nu, locul fruntaş a fost ocupat de domnul M.H. Simionescu şi de al său Dicţionar onomastic.

Liviu Drugă says
25 noiembrie 2010, 13:11

Anton, pentru mine e surprinzator. Ma gandeam ca o sa-l puna pe Cartarescu :)) Unde a aparut ancheta asta si cand a fost facuta?

Anton says
25 noiembrie 2010, 15:24

Ancheta aceasta, dacă îmi mai amintesc eu bine, s-a făcut la "cumpăna dintre ani", mai precis între 2000 şi 2001. Mai multe săptămânale s-au băgat în această iniţiativă care, sincer, nu ştiu cui anume a aparţinut de fapt. O analiză mai amănunţită şi lejer ironică au făcut cei de la "Academia Caţavencu", pare-mi-se chiar în numărul de Crăciun sau în cel de Revelion.
Domnul Cărtărescu a ocupat şi atunci un loc fruntaş dar, spre ruşinea mea, nu aş putea preciza care anume.

Liviu Drugă says
25 noiembrie 2010, 15:26

Anton, ok. Multumesc, voi incerca sa caut.