100 de ani de fiţe româneşti

Poza este din 1913, când puţine erau vehiculele cu motor la noi. În afară de maşină, atitudinea domnilor de acum un veac se regăseşte, uimitor şi identică, în chipurile tâmpe şi ţepene din decapotabilele de azi. Deci fiţa românească e mai veche decât credeam. :)))

Poza este luata de pe siteul http://art-historia.blogspot.com/, un site pe care il apreciez foarte mult pentru profesionalismul si patosul abordarii.

15 Responses to "100 de ani de fiţe româneşti"

Şerban Tomşa says
16 noiembrie 2010, 20:27

Liviu,
într-adevăr, indivizii din automobil nu par a fi intelectuali de marcă al epocii... Ladima, în niciun caz...Nici măcar viitorul Fred Vasilescu, imaginat de Camil...
Rebreanu și Sadoveanu au avut automobile, dar mai târziu. Rebreanu, un Rolls-Royce. Sadoveanu a condus și el o mașină timp de două săptămâni, apoi s-a plictisit. Mai ales că la volan nu avea voie să consume vin...

Liviu Drugă says
16 noiembrie 2010, 20:35

Serban, ca mereu, vii cu info culturale adaptate subiectului. Nu stiam ca Rebreanu a fost asa bashtan :)

"Saracu" Sadoveanu, il inteleg dintr-un anumit punct de vedere :)

Scorchfield says
16 noiembrie 2010, 21:45

Îmi plac aceste imagini trecute, imagini dintr-un secol necunoscut nouă. Secol care dă naştere acestui secolşi tot aşa.

Sadoveanu a intrat în politică şi aşa au condus alţii pentru el! :)

karina says
16 noiembrie 2010, 23:24

În 1910, în țara noastră erau aproape 800 de automobile dintre care mai mult de jumătate erau înregistrate în Capitală. E de inchipuit ca detinatorii, faceau parte din elita Bucurestiului...Bibescu, Lahovari,etc.

Jovi says
16 noiembrie 2010, 23:55

Bine, si din acest punct de vedere, trebuie sa ne lamurim care Lahovari, nu?
In 1910, Gheorghe murise, Alexandru la fel.
Eu nu consider insa ca erau la fel de snobi si de egocentristi. Fitele nu au aparut atunci, poate cu mult mai devreme, si este in natura firii omenesti sa devii narcisist, subiectiv si important cu sine insuti. Chiar sa te consideri buricul pamantului.
Problema timpurilor moderne este ca, parafrazand, din 800 de proprietari de automobile luxoase am devenit cateva milioane si exista o goana continua spre o masina mai lunga si mai inalta, spre etalarea acesteia in public si, mai grav, spre intrarea in societate (deseori, societatea culturala) in functie de aceste pseudocalitati.
Nu degeaba ma laud cu masina mea...:D

karina says
17 noiembrie 2010, 01:32

George-Valentin Bibescu (Mercedes), Ion N. Lahovari (Berliet)

Liviu Drugă says
17 noiembrie 2010, 09:23

Karina, cand ma refeream la "fitze" nu ma gandeam la locul in care sunt ele expuse cu precadere (Dorobantzi), ci la posturile lor prea "umflate" pentru niste intamplari destul de firesti. Numa' uita-te ce fetze au de cocalari care se intorc dupa aparatul foto :))

Liviu Drugă says
17 noiembrie 2010, 09:35

Jovi: eh normal ca nu atunci au aparut fitzele la noi, "100 de ani de la atestarea fitelor romanesti" era un titlu cam lung :))

Eu n-am nici o treaba cu narcisismul si cu aprecierea de sine, ca am oaresce experienta in domeniu, if u know what i mean, :)) dar omuletii din fotografie, bogati sau ultra bogati, sunt, inainte de toate, penibili.

Nu stiu in care carte recent citita, am dat peste o secventa... da, cred ca in "Medgidia, orasul de apoi" in care un neica nimeni si-a luat o masina: avea omul CEVA bani, dar n-avea clasa si din cauza masinii, nepotrivita nivelului de viata, a fost cam ostracizat de comunitate pana (parca) a vandut-o

Liviu Drugă says
17 noiembrie 2010, 09:55

Scorchfield, mai zic pozele astea ca raul vine de departe din timp, iar noi il asteptam oricand cu calm sa soseasca langa noi. Facem un ceai, o cafelutza - in zilele noastre, pe vremurile alea era cool sa dai serbet cu apa rece la oaspetii veniti dupa drum lung :)

andreiradu says
17 noiembrie 2010, 16:42

:)
Lipsesc din peisaj domnitele cu umbrelute!
Superba imaginea si... elocventa.

karina says
17 noiembrie 2010, 22:00

Liviu, prima data cand am vazut fotografia, am avut senzatia ca e copia lui Becali...dar cum nu vreau sa supar pe nimeni, m-am abtinut...

Lascaris says
18 noiembrie 2010, 06:35

Da, mare dreptate ai, mai e ceva insa - fetele astora cu masini foarte scumpe tradeaza (in majoritatea cazurilor) mancare buna, imbuibare, inganfare nejustificata si cam atat, pe cand personajul intors pe jumatate din poza cu pricina, parca mai spune ceva - determinarea de a reusi, ambitia. Astia din ziua de azi nici macar ambitie si dorinta de lupta nu mai au.
P.S. Am revenit in mediul virtual dupa o lunga perioada, imi pare bine sa va regasesc.

Liviu Drugă says
18 noiembrie 2010, 10:07

Karina, tipologia de care discutam exista de mult, Becali i-a dat doar un nume in zilele noastre :)

Liviu Drugă says
18 noiembrie 2010, 10:11

Lascaris, bine ai revenit.

Cam ai dreptate: ambitia, azi, e disparuta. O exceptie ar fi in zona hainelor, se straduiesc sa fie cat mai cool, au ambitia de a fi la moda, dar nu au, de multe ori, creier pentru a iesi din rand si de a-si crea propriul stil chiar si in tinuta vestimentara. Ii domina admiratia-prin-imitatie. :)

Liviu Drugă says
18 noiembrie 2010, 22:37

andreiradu, pe vremea aceea femeile se fitzoseau cu bicicletele, precum Coana Mitza Biciclista. Abia prin vremile noastre si-au lasat umbrelele si s-au tras la umbra volanelor din decapotabile :)