Natasha Tsakos şi teatrul ei multimedia


Un one woman show cum nu am mai văzut.

Natasha Tsakos are idei spectaculoase si le pune in practică la fel de spectaculos. Discursul ei (din vorbe!) este banal, chiar dacă se vede limpede că fata e sinceră. Treceţi de cuvintele cam pompoase (pentru gustul meu) şi admiraţi-i stilul şi inventivitatea. Eu nu am mai văzut aşa ceva. Pentru cei care sunt în postura mea: aplaudaţi-o pe Nathasa şi teatrul ei multimedia. Şi cei care au mai văzut din astea pot aplauda. OK, puteţi aplauda şi în gând... :)






Yvain, Cavalerul cu Leul


Schiţă pentru o comparaţie deloc cavalerească




Despre romanul medieval "Yvain - Cavalerul cu Leul" de Chretien de Troyes, Editura Albatros, 1977
In urmă cu mai mult de 30 de ani, am primit, ca premiu, romanul medival “Yvain, Cavalerul cu Leul”. Eram in clasa a 3-a atunci si nu am inteles decat partea fantastica din el. In facultate si mai tarziu, am auzit din nou de roman, dar am uitat ca il am acasa, la Pucioasa. Ieri l-am terminat de citit, dupa ce l-am calatorit pana in Capitala.
Stranie lume isi imagina, inspirat de modelele consacrate, Chretien de Troyes, alaturi de toti trubadurii vremii. Cand in in jur se ucidea, la fiecare colt de padure, pentru un banuţ, iar pe drumurile spre Ierusalim, se macelareau in numele religiei, idealurile lui Chretien te fac sa busesti in ras. Repet, nu era singurul care promova astfel de concepte. Dar sa le comparam, trecand prin carte si prin istoria epocii, cu ceea ce vedem azi prin cetatile noastre. Cu umor si detasare, poate asa se retine mai usor… :))
* Daca aveai vreo problema si ajungeai sa te judeci, trebuia sa iti cauti un cavaler forţos. Caştiga el, de partea ta era si dreptatea. Pentru ca principiul care functiona in aceste cazuri era ca D-zeu tine partea celui drept. Deci, daca divinitatea alegea cine sa castige lupta, nu aveai cum sa te opui tu, ca muritor. Astfel, cavalerii luptau pentru scaparea domnitelor de sub diferite acuzatii, pentru eliberarea cetatilor, pentru impartirea mostenirilor intre frati, pentru alungarea vreunui balaur… Unde era vreo problema, inculpatul pleca sa isi caute un cavaler sa lupte pentru el. Cavaler = avocat.
* Sex in afara casatoriei nu e nicaieri mentionat. Iar ca sa ajungi la sex, cavalerul trebuia intai sa impresioneze fata/femeia. Iar ca sa reuseasca asa ceva, trebuia sa ucida in stanga si in dreapta, incat sa i se duca vestea de băiat de treabă şi viteaz pana hăt, departe.

* Fecioarelor (!) frumoase (!) le este dedicat un rol extraordinar. In filmele / cartile de azi, daca eroului ii este dat sa interactioneze cu o bunaciune, atunci e de la sine inteles ca amandoi vor avea cel putin o relatie orizontala, daca nu cumva subiectul filmului consta chiar in poveste lor de dragoste. In secolele 12-13, frumusetile feminine sunt devotate unei idei pana in panzele albe, sunt de incredere, lipsite de gelozie si neinfricate. Orice comparatie cu fotomodele contemporane este rautacioasa si neavenita. :))
Cu mici excepţii, eroinele din literatura Evului Mediu erau frumoase si virtuoase, lucru greu de digerat, ca generalitate, in indiferent ce epoca a umanitaţii...

* Ospitalitatea de atunci, chiar de vă vine greu să credeţi, e mai mare decat la… români. Nu intrai bine intr-o gospodarie, ca toate ti se puneau la picioare. Stapanul casei, plin de generozitate, te lasa cu fiica sa, fara de seaman de frumoasa (si isteata!), pana la lasarea intunericului, prin padurile zonei. La intoarcere, te hranea corespunzator.

* Politetea si discursul rafinat, de mare intindere, chiar in contradictoriu, domina fiecare intalnire in clasa aristocratiei (dar si servitoarele devotate sunt intoxicate cu acest microb). Nu te miri de unde aveau atata energie sa vorbeasca, ci de unde gasea auditorul atata timp sa asculte, cand, in practica, scoteau sabioiul si din doua manevre ii lua imediat piuitul opozantului. Azi, urme ale acestui comportament gasim din plin la politicieni, analisti economici, lideri de opinie, bla-bla-gistii din mass-media.

* Cand nu i se raspunde cu dragoste la dragoste, cavalerul o ia razna, innebuneste. Numai iubit se simtea bărbatul mântuit, nu ca azi când, dacă mândra nu raspunde la avansuri, feciorul (de bani-gata) o cucereşte instanteu si fără drept de apel pe prietena mândrei. Ăia alergau după perfecţiunea unei iubiri absolute, ăştia fac doar un pas către doamna de lângă, mereu disponibilă si siliconata (deci falsa!).

* Cavalerul Yvain trage tare să câştige ce vrea, are un scop pe care il urmareste, cum ziceam, si isi pierde astfel uzul ratiunii. Pe cat e el de activ, pe atât sunt ai nostri de lenesi. Faptul ca flacaii de azi au masini de mare viteza nu schimba deloc perspectiva.

Motivele romanului isi gasesc sursele in antichitatea europeana dar si in cea orientala (vezi Ghilgames). Exact ca azi, la noi: din masinile europene la moda se unduiesc orientale manele asurzitoare.

Cum alt Rege Arthur, marele şi dreptul judecător, n-a aparut, iar Masa nu mai e de mult Rotundă, trebuie să ne mulţimim ca la curtea carpatină, în jurul mesei Dreptunghiulare (foarte lungă, ca să-i acopere pe cei multi şi plecaţi în patru labe, cu buzele ţuguiate admirativ) să găsim tot felul de agarici, încruntaţi, care-şi ascut săbiile de zor, să le aibă gata pentru hălcile de grătar din weekendul viitor.