Criza si schimbarea perspectivei asupra artei contemporane

Luati de suvoiul crizei, artistii contemporani nu ar mai crea chestii simple, efemere, pe banda rulanta si, deci, in general, ieftine. Banii, tot mai  putini, nu s-ar mai duce pe nimicuri, iar cumparatorii vor prefera sa investeasca in ceva care sa conteze mai mult, deci mai elaborat, mai implicat, mai gandit. Arta s-ar indrepta spre o reintoarcere la esente, la concept, la exprimarea unei creatii “muncite”, nu doar “inspirate”, si ar renunta la experimentele superficiale, in fata carora, asa simpliste cum sunt, toti agaricii sa elucubreze extaziati.

Standardul de perceptie se va modifica: nu tot ce plasat intr-o expozitie (si e facut din sticle de plastic si ata de cusut, sa zicem) e arta, cum de ani buni se intampla peste tot. Fiindca vanzarile din salile de expozitie vor scadea, curatorii vor cere mai mult de la artisti. Pentru ca, la randul lor, patronii de sali si curatorii sunt altfel solicitati acum de potentialii cumparatorii. 

Confruntati cu revenirea la criteriile consacrate, “clasice”, creatorii s-ar retrage si ei mai des printre albumele artistilor legitimati de istorie sa invete sau sa isi reaminteasca. Experimentele, care nu vor inceta (este in firea fiintei de artist) se vor face la alta dimensiune, mai profunda, daca nu mai mare. Minimalismul, cred, ca va avea de trecut un examen destul de greu. Bascalia si caterinca vor da un pas inapoi sa fac loc temelor mai grave, mai sobre ale creatiei artistice (si, oricum, criza va “ajuta” mult la declansarea dramelor personale)

Lupta pentru un loc in spatiile companiilor (care au mai ramas) va fi tot mai mare. Arta din birourile si de pe coridoarele firmelor romanesti, care se laudau cu actele lor de binefacere catre sustinerea creatorilor, devenise in ultimii ani un spectacol penibil. Nu mai stiai pe cine sa deplangi, pe creator sau pe cumparator.  Astfel, poate si cei cu bani se vor apropia mai cu grija de bazaconiile care se recomanda drept arta de pus pe peretii companiilor.

Pana si specialistii, dotati mai mult sau mai putin, se vor intoarce la istorii ale artei: de acum, un sfat gresit catre tot mai putinii cumparatori costa mai mult decat pana la criza.

Si, dupa ce criza va fi trecuta, vom avea timp suficient sa ne intoarcem la tot felul de prostioare, smekerii de forma, idei pipernicite bune pentru micul neuron care joaca relaxat in naclaitul creier al imbogatitilor peste noapte (deocamdata se face tot mai bezna).

Post inspirat de articolul din washingtonpost.com