Sexul vinde orice, Moartea nu

(Dedicatie speciala: daca lucrezi in marketing si publicitate si, mai ales, esti adeptul ideii “cut the bullshit and get to the point”, nu te retin, aici ai studiul care e subiectul comentariului meu. Sanatate!) 


O cercetare publicata recent in Journal of Consumer Research arata ce legatura fac fiintele umane intre moartea lor si produsele pe care le cumpara, animaliceste, ca niste consumatori bine inregimentati in societatea de consum. Sa fim serios: sa cumperi a devenit pentru multi civilizati un nou instinct care trebuie domolit, acoperit. Sa mergi la cumparaturi substituie azi, sexul dezlantuit, foamea, setea, mersul la vanatoare (alt fel de crima!) etc. A cumpara are 2 aspecte, din acest punct de vedere: insusirea obiectului si, pur si simplu, procesul prin care il achizitionezi.

Intre acest coordonate, vine cercetarea, de care ziceam mai sus, si descopera ca majoritatea respondentilor, gandindu-se la moarte, s-au simtit si mai mult atasati de produsele pe care le cumpara.

Daca sunteti inca sanatosi la creier – si ma rog sa fiti asa cat mai multi!- voi, ce care cititi acest text, veti simti cum vi se intoarce stomacul pe dos. Abtineti-va pentru ca nu avem incotro, asta este “minunata” noastra lume.

Cercetatorii i-au pus pe subiectii studiului sa scrie un eseu in care sa isi imagineze moartea, pentru ca astfel sa se transpuna mai repede, emotional, in vecinatatea sentimentului nefiintei. Dupa aceea au urmat intrebarile. 

Prima concluzie, poate nu atat de surprinzatoare pe cat am zice, este ca materialistii raman tot materialisti, simtindu-se si mai apropiati de brandurile lor dragi. Yaaaaaak! In acelasi timp, ce placuta surpriza!, cine se crede marinimos, ar darui bani, iar patriotul si-ar da viata pentru tara, daca ar simti apropierea mortii.

Asa cum, in general, oamenii se simt protejati in mijlocul comunitatilor de sentimentul mortii, la fel se intampla si cu multi dintre respondentii acestui studiu. Proprietarii de Harley Davidson isi fac unul altuia cu mana din mers, pe sosea, iar purtatorii de ceasuri Breitling se saluta ceremonios in lift.

Concluzia finala: daca sexul vinde orice brand, moartea nu vinde decat brandul pe care consumatorul il are deja. Ce ghinion pe capul advertiserilor nostri… Curat ghinion!  :)))

Post edit

Din dragoste pentru produsele care i-au fost aproape in timpul vietii,  un american a fost ingropat odata cu masina, cu briceagul si cu pusca lui de vanatoare. Asa a cerut, si dorinta i s-a indeplinit. Consumarismul invadeaza pana si Lumea Cealalta.  (aici articolul)