Relatare despre moartea mea - Gabriel CHIFU




Romanul incepe (prea?) promitator cu doua lesbiene plimbandu-se prin Praga. Una dintre ele anunta ca e gravida. Mai tarziu, aflu ca nici o relatie sexuala nu a fost implicata in  graviditatea problemei ei. Cool! Iata o chestie care anunta un mega conflict. Fac scenarii peste scenarii despre cum a ajuns in asa postura frumoasa fata bogata si canadiana, originara din Roamnia. Scriitura, matura si fortzoasa, ma ducea din pagina in pagina cu mare elan, de tip action movie. Am mancat pe fuga, sa ma intorc repede la aventurile romancei fugite din tara si ajunse, prin mare noroc, plina de bani si de libertate in Canada.
Apare in poveste (dupa pranzul meu) si sotul, batran, intelegator si tandru, al gravidei. Ghemul intamplarilor se micsoreaza, asa cum numarul de pagini pana la sfarsitul romanului devine tot mai mic. Unde e rezolvarea, domnule Chifu?
A, am uitat: cel mai tare m-a atras faptul ca un barbat, necunoscut, ii trimite pe mail un fel de jurnal, descoperindu-se in final ca era fictiune. Dupa ce eroina merge sa caute, fascinata, autorul si la Paris, si in Romania, plateste chiar un detectiv particular sa il gaseasca.
Mai trece o felie din naratiune odata cu descrierea vietii ei de tanara rebela, relatata cu nerv in general.
Deja, spre final posibilitatile se imputineaza, nu am cum sa NU ghicesc cine e autorul necunoscut al emailurilor, mai ales dupa ce se insista – prea sec - asupra unui viol de la granitza cu Romania.
Bineee, si cu fantasticul ala pe care l-ai aruncat in viata lesbienei cum ramane? Ramane prost. Se expediaza in 2-3 paragrafe, care lasa portile deschise pentru 3 interpretari. Fix 3 poti sa vezi prin portile alea deschise, cel putin asta am vazut eu: ori era nebuna, ori avea dreptate, ori o sfasie un animal (ultima e cam “de porc”).
Cum protagonista era obsedata de literatura (sa o scrie), si la fel era si autorul textelor expediate pe mail - sunt niste lucruri care raman in urma povestii. In orice caz, nici prea limpede nu sunt expuse.

Pacat! O stapanire atat de buna a stilului (deloc pretentios!!!), care pe mine m-a prins, fatza in fatza cu un subiect finalizat sub nivelul marii (sic!), dupa ce “Relatare despre moartea mea” m-a sedus, la inceput, intr-un varf de munte, m-a lasat la final in bataia vantului si cu doua lesbiene dragutze langa mine :))
P.S. Dupa cum s-a observat, sper, nu am pus finalul pe tava, asa ca, daca va incumetati, de curiozitate, sa cititi, poate imi ziceti si ce parere v-a facut.

2 Responses to "Relatare despre moartea mea - Gabriel CHIFU"

mofturi de ochelarist says
31 octombrie 2009, 11:45

M-ai facut curios. Acum trebuie sa vad cum imi gestionez timpul ca sa-l citesc pe Chifu.

Liviu Drugă says
31 octombrie 2009, 13:25

Acum, ca te-am facut curios, chiar sunt curios sa aflu parerea ta. In cateva ore e gata - am uitat sa scriu ca este subtire romanul.