Mica fiară din intersecţie

Întâmplarea este din vara trecută, dar acum mi-am amintit de ea. Induce muţenia.  

Episodul 1 
O ţigăncuşă de vreo 10-12 ani, drăgălaşă, spăla parbrizele în intersecţa de la Naţiunile Unite, fie că aveai sau nu nevoie de asta. Mi s-a părut că aveam, aşa că, înainte să plec de la “verde”, scot să îi dau 1 leu, chiar dacă geamul nu arăta prea bine. Întinde fetiţa mâna, apoi îşi bagă capul pe geam:  
- Nene, nene, strigă copilul disperat, au căzut în maşină. 
- Daţi-mi alta, nene, că n-am apucat-o. O luaţi dvs. dup-aia...   
Ce să fac? Nu mai am timp să scot alţi bani. Şoferii claxonarzi din spatele meu îşi cereau, năbădăioşi, drepturile de a pleca înainte să vadă, prea repede, roşu în faţa ochilor. Mă depărtez cu o aşa părere de rău, privind-o în oglinda retrovizoare pe copila care mă urmărea, tristă, cu mâinile strânse la piept, riscând să fie agăţată, din spate, de vreo oglindă retrovizoare. Îmi promit ca data viitoare să îi dau dublu. Opresc la următorul semafor să caut banii, nu îi găsesc. Apoi uit să îi mai caut.   

Episodul 2 
Peste 2 zile. Aceeaşi fată, aceeaşi scenă. Dar... După ce îi întind banii, micul animăluţ îşi vâră capul în maşină după banii, care, IAR, ar fi căzut înăuntru. În acelaşi timp, cu o viteză fantastică, ascunde bancnota de 1 leu sub braţ şi, pe chipul, mai devreme luminos, i se aşterne o negură de copil al nimănui, părăsit chiar şi de acest noroc prăpădit, bancnota de la mine.   
- Băi, şmekerie, ai băgat-o sub braţ. Deci, din astea faci? încerc eu să îi fac educaţie cu binişorul, în vacarmul de claxoane bucureştene. 
- Nu, nene! A căzut în maşină, ia uită-te tu... Sau mai bine dă alta, că se face roşu repede aici 
- Ridică mâna, că se şi vede... Uite-o! 
- Ce, bre, atacă puştoaica tăios, mă face pe mine 1 leu... 
- Ridică mâna, dacă nu te face...   
Claxoanele acoperă şi murmurul fetiţei, care se depărtează pe trotuar,  şi zâmbetul ei luminos dar draconic, întins pe toată feţişoara, acum parcă a unei şmekeroase de 20 şi ceva de ani. Plec de la semafor cu privirea ei aruncată ironic spre oglinda mea retrovizoare, ştiind sigur că o urmăream. Mai apuc să văd cum ia bancnota de sub braţ şi, cu mişcări sigure, de om matur, o bagă în buzunar.   

Episodul 3 
(peste 2 luni)   Întors din concediu, înjuram, ca un birjar dar în gând, rahatul ăsta de aglomeraţie bucureşteană. Printre maşinile înfipte în aşteptarea de la culoarea roşie, ţigăncuşa “mea” îşi continua reprezentaţiile cu o dezinvoltură demnă de invidiat. Alături de maşina mea, dar mai în faţă, pe banda întâi, rupându-şi gâturile printre banchete şi multe bagaje, o familie întreagă căuta presupuşii bani căzuţi în maşină. 
- I-am văzut eu, sunt acolo, i-a luat vântul. Daţi-mi alţii, vă rog, că se face repede roşu aici, se mieuna animaluţul cu braţele strănse bine pe lângă corp.   
- Îi are sub braţ, domnule, strig cât pot de tare la şoferul, care se şi pregătea să îi dea tinerei „actriţe” încă un rând de bani.   
Domnul se prinde, cred, şi pleacă. Ţigăncuşa, dacă ar fi putut, m-ar fi secţionat în două cu privirea. Mă urmăreşte printre maşini, trece pe trotuar, oprindu-se în dreptul geamului deschis al maşinii mele. Nici nu apuc să zic ceva:
- Băi, nene, io mă bag în afacerile lu’ matale? Zi, m-am băgat eu peste tine? Care e problema? Ce nu-ţi ajunge? mârâie, cu ochii strânşi de mânie, fetiţa gingaşă, căreia altădată îi promisesem, în gând, că îi dau dublu. 

Am încercat să îi spun ceva, dar am preferat să privesc mica fiară în ochi. Sclipirile din ei m-au determinat să tac, n-avea nici un rost. Nici unul!   Dacă vreţi să o cunoaşteţi, ştiţi locul, o găsiţi din primăvară tot acolo, dacă nu s-o fi orientat spre vreo afacere şi mai bună, în altă parte.                  





4 Responses to "Mica fiară din intersecţie"

R

"Băi, nene, io mă bag în afacerile lu’ matale?"
frumos zice fetita ...

Liviu Drugă says
11 martie 2009, 17:43

de und' să ştie biata copilă că afaferile mele produceau mai puţân decât ale ei. De unde? :))

Blogescu says
11 martie 2009, 20:32

Ei, nici chiar asa, mai putin ?

Liviu Drugă says
12 martie 2009, 08:28

@blogescu: asta e unul dintre dezavantajele muncii ca freelancer. uneori castigi mai mult decat un spalator de geamuri, alteori mai putin :)