The Fall (2006)


Numele de Tarsem Singh îmi era cunoscut de pe vremea când făceam Marcă Înregistrată, celebra emisiune de publicitate de la începutul anilor 2000 . Îl reţinusem pentru fantasticul adus, dominator, în spoturile de la Nike (le găsiţi pe net). După ce am auzit de The Fall, cu fetiţa româncă în rolul principal, am căutat multă vreme filmul. Odată găsit, nu am mai stat să aflu detalii despre el, până la generic. Acolo m-am “reîntâlnit” cu mai vechea mea cunoştinţă, Tarsem, regizorul. Aha, deci se schimbă treaba”, mi-am zis, prins încă de primele imagini alb-negru ale filmului. 


Ai sau nu cunoştinţe de construcţie vizuală, vei reţine, fără îndoială, acele cadre. Echilibrul şi staticul lor impunător vor fi reluate mai departe în film, când acţiunea se desfăşoară în imaginaţia copilului.

Amândoi, cascadorul – povestitor şi fetiţa – ascultătoare (doar de poveşti!) ajung la spital în urma unor accidente. Ambele accidente sunt căderi: ea, din pom; el, de pe pod. Au vrut prea mult şi au ratat. Povestea, inventată de cascador şi, intens, traită de fetiţă, îi uneşte într-un spaţiu ficţional, anulând realitatea searbădă de lângă ei. Nu le-a fost de ajuns căderile din viaţa reală, vor acum să urce cât mai sus, de data asta şi în starea de visare proprie poveştii.  

Cine s-a gândit la Sheherezada până acum, a avut dreptate. Mitul Sheherezadei e răsturnat puţin. Povestitorului nu i se întâmplă nimic rău (pe care îl caută singur!) pentru că mica Alexandria îl roagă mereu să nu întrerupă firul naraţiunii, pe parcursul celor câteva episoade/zile. Ea are nevoie de creativitatea lui, el cumpără astfel naivitatea copilului, după un plan bine definit (veţi vedea care!). 

Firele realităţii şi ale imaginaţiei se întrepătrund, reciproc susţinându-se, cu diverse tempouri, într-un covor oriental plin, la propriu, de culoare. Cadrele fantasticului au o magie rar întâlnită, de o spaţialitate zdrobitoare.

Atenţie, ca în orice basm, se mizează pe valoarea multor simboluri, pe unele le depistezi la o a doua vizionare, pe altele... Eu nu vă zic decât să urmăriţi portocalele. 

The Fall (2006), în regia lui Tarsem, un film remarcabil

2 Responses to "The Fall (2006)"

R

... fantasy ?
nu este genul Fire & Ice dar vezi ca se poate.

la rubrica fantasy: incearca "Chasseurs de dragons" animatie, insa spectaculos.
http://www.dragonhunters-themovie.com/


PS. intreaba si s-ar putea sa gasesti mai usor filmele data viitoare :)

R

btw.
http://www.inkheartmovie.com/