Despre îngeri - Andrei Pleşu


DESPRE PĂRINŢI


Cartea lui Pleşu este despre îngeri, iar subiectul se întoarce pe toate părţile, cu stilul relaxat-elevat, binecunoscut al eseistului. Te poţi opri aici, la îngeri, la semnificaţia lor şi rolul lor în timp, dar ai face o greşeală. Multe, foarte multe paragrafe (exclud, mai ales, aspectul ascezei) se pot deplasa, potrivindu-se perfect, în alte sfere semantice. Sferele de care zic eu aici au necesarmente nevoie de cel puţin 2 poli, maxim 3. De exemplu: Guvern-popor-U.E., politist circulaţie – conducător autor, asigurat – asigurator, hoţ – păgubit etc. Cel mai mult şi mai mult, această carte, în afară de îngeri, este despre părinţi şi copii. Nu îmi amintesc să fi deturnat, conştient, intenţia unei cărţi într-o asemenea măsură, ca în cazul acestei cărţi. Evident că asemănarea între îngeri şi părinţi este uriaşă, evident că paza, îndrumarea sunt comune celor două funcţii, ceea ce vreau să subliniez este că Despre îngeri poate deveni aproape un manual Despre părinţi, unde părinţii trebuie să aibă, asta-i viaţa – imperfectă!, o experienţă a lecturii peste medie. 

Îmi dau seama de “căderea” pe care mi-o asigur acum, odată cu propunerea acestui tip de lectură. Cum îmi permit ca din înaltele semnificaţii ale angelologiei să cobor discuţia în pământeasca legătură copii – părinţi? Un răspuns vine sigur din îndoiala mea privind Cerul şi din certitudinea că, înainte de Dumnezeu, eu o laud sau o dojenesc pe Tania, fata mea! :-)

 

De ce am citit, totuşi, cartea?

Răspunsul, pe care îl susţin 100%, vine tot de la dl. Pleşu: “E bine ca în orizontul nostru mental să apară, din când în când măcar, şi lucruri mai puţin subînţelese, mai puţin actuale. Altfel ne înţepenesc încheieturile şi murim de plictiseală. Reflecţia despre îngeri poate fi, vă asigur, o bună terapeutică pentru combaterea mediocrităţii intelectuale de a cărei ameninţare nu scapă nimeni.


Pentru un comentariu "la subiect" privind textul specializat al cărţii, vă recomand analiza lui Sorin Dumitrescu, de acum 3 ani şi ceva.

0 Responses to "Despre îngeri - Andrei Pleşu"